هنرهای دستی مازندران:
صنایع چوبی:
صاحبان پیشه و فن همواره با عشق به زیبایی و سایل مادی زندگی را خلق کرده اند. دستان توانمند هنرمند ذهن مستقل و پویا واندیشه جستجو گرش مجموعهای دیدنی و سزاوار تحسین را به یادگار گذاشته است . مهمترین آنها عبارتند از :
در ضریح، صندوق مزار، ارسی:
از قرن پنجم تا هفتم ه.ق هنرمند منب کار با استفاده از شیوه قاب و گره، طرحهای نو آفریده از قرن هشتم هجری نمونههای فراوانی از رسم و عناصر هندسی و اشکال نباتی و گل و بته روی منبرهای چوبی، صندوق مزارها، در و پنجره و رحل قرآن باقی مانده است. ازاوایل قرن نهم هجری این هنر رونق ویژهای یافت و صنعتگران موفق شدند در اثار خود با به کارگیری انواع خطوط نمونههای ارزشمندی را بیافرینند که اکنون زینت افزای مرقد امامزادگان و بزرگان دینی است. پنجرههای زیبا و خوش نقش و نگار چوبی که نشانه نور و روشنایی است با استفاده از هنر گره سازی و نقشهای هندسی سه گوشه و چهار گوشه، ستارههای چهار پر و هشت پر و و درنهایت شیشههای رنگین پیشانی و رواق بناها راآذین میبخشد این پنجرهها به اورسی معروفند.
لاک تراشی:
لاک تراشی در مناطق روستایی و جنگلی مورد توجه پیشه وران هنرمندان بوده و انواع سازههای آن براساس نیاز زندگی روزمره رشد یافته است. روستاییان ساکن مناطق جنگلی درگذشته بیشترین نیازهای خود را از چوب تهیه میکردند و در ساخت لوازم چوبی از مهارت خوبی برخوردار بودند. استادکاران بااستفاده از ریشه و تنه درختان بدون بهرهگیری از ابزار کار امروزی ظروف چوبی مانند جوله، کلز، لاک دانه پاش، قند چوله، تنباکو چوله، قاشق، ملاقه، کترا، تولید میکرند. هنر لاک تراشی یک کار ابتکاری است و جنگل نشینان با شناختی که از انواع درختان جنگلی دارند برای ساخت مصنوعات چوبی از ریشه و چوب درختان خاصی با استفاده از ابزار کار بسیار ابتدایی استفاده میکنند. درختانی که از چوب آنها برای این کار بهره میگیرند افرا، راش، ملج، توسکا، ممرز، شمشاد، نم دار و انجیلی است. ظروفی که از ریشه درختان تهیه میشود سبکتر و در مقابل سرما و گرما مقاومتر است ترک بر نمیدارد و در اثر ضربه به سادگی نمیشکند لاک تراشان معتقدند ظروفی که از ریشه درختان تهیه میشود، اگر خوب نگه داری شود عمر مفید آنها حداقل بالای صد سال خواهد بود. در صورتی که لوازم تهیه شده از ساقه و تنها درختان همین خاطر در گذشته لاک تراشان لوازم مورد نیاز در منزل را از ریشه تحتانی ریشههایی که از ساقه با شیب ملایمی در خاک نفوذ کردهاند استفاده کنند زیرا به نظر آنان قسمت تحتانی این نوع ریشهها کمتر در معرض برف و باران قرار داشت. برخی از ظروف چوبی که در مازندارن کاربرد دارد عبارتند از:
دانه پاش:
به جای سینی برای پاک کردن برنج و حبوبات به کار میرود.
جوله:
این وسیله شبیه پارچ آب، باگردن باریک و دهانهای گشاد و در اندازههای متفاوت ساخته میشود. در قدیم برای دوشیدن شیر و نگه داری انواع مواد لبنی از آن بهره میگرفتند از نقشهای متدوال روی بدنه جوله میتوان از جوله نقش مارپیچ، نقش زنجیرهای و نقش حلوایی نام برد. بزرگ ترین نوع جوله مندر نامیده میشود که حدود 18کیلوگرم ظرفیت دارد. نوع دیگری از جوله که جوله کون نام دارد از ریشه درخت افرا تراشیده میشود.
کلز:
از این وسیله چوبی به جای ملاقه برای هم زدن و سرد کردن شیر استفاده میکردند در مناطق مختلف مازندران این وسیله به نامهای گوناگون خوانده میشود. به طور مثال در منطقه رامسر گیال در بخش مرکزی کلز یا کیلز و در منطقه گرگان کمچه لز نوع دیگر پیمانه شیر به نام منقار درمناطق جنگلی ساخته میشود و حدود 200 کلیوگرم ظرفیت دارد.
قاشق و ملاقه وکفگیر:
این وسایل که در زبان محلی «گچه» «پل گیر» و «کترا» نامیده میشود. از ساقه و شاخه درخت شمشاد تهیه شده و در کنار انواع وسایل امروزی همچنان گذشته کابرد دارند.
کیله لاک:
به عنوان پیمانه استفاده میشود. هر پیمانه حدود 6 کیلوگرم «شالی» و یا «جو» و حدود5/7 کیلوگرم «گندم» ظرفیت دارد.
عصا:
از چوب درخت آزاد که به زبان محلی «ازدا» نام دارد تهیه میشود.
قند چوله:
برای خرد کردن قند به کار میرود.
تنباکو چوله:
به عنوان ظرف تنباکو مورد استفاده دارد.
سیر کوب:
در اندازههای متفاوت ساخته میشود. در قدیم از این ظرف به جای هاون برای کوبیدن و خرد کردن نیز استفاده میشد.
حصیر بافی:
حصیر بافی در برخی از روستاهای استان مازندران به ویژه در غرب استان رایج است. در مازندران از نوعی حصیر به نام «کوب» برای زیر انداز استفاده میشود. برای بافت «کوب» از گیاهان خود رو چون «گاله» و «واش» که در باتلاقها و اب بندانها میروید بهره میجویند. برای تهیه زنبیل و سبد نیز از همین گیاهان استفاده میشود. گاه تهیه این مصنوعات با به کارگیری چوب و نی یاد و نوع علف به نام های «وران» و «سازیر» انجام میشود.
گلیم بافی:
گلیم بافی نیز یکی از دیگر صنایع دستی و سنتی استان محسوب میشود. در حال حاضر در بیشتر روستاها و شهرهای استان به این هنر اشتغال دارند. نقوش گلیم اغلب به شکل هندسی است و بافنده با الهام گرفتن از اطراف طبیعت خود، نقش میزند. رنگ گلیم نیز بر گرفته از طبیعت پیرامون و غالب رنگهای تند و شاد مانند قرمز، نارنجی، کرم، سبز، سرمهای است.
جاجیم بافی:
در میان دست بافتهای روستایی، جاجیم از اهمیت بیشتری برخوردار است و کاربردهایی نظیر زیرانداز، پشتی، سجاده رختخواب پیچ، مفرش، پتو، وریه کرسی و... داردو این هنر در بسیاری از مناطق روستایی از جمله «متکازین» از توابع بهشهر بخش دودانگه شهرستان ساری، آلاشت سواد کوه، کجور، نوشهر و کلاردشت چالوس اقبال و توجه است. در روستای کوهستانی و ییلاقی متکازین در بخش هزار جریب بهشهر، اصولا" بافت جاجیم توسط زنان صورت میگیرد و مردان جز در مرحله تهیه پشم، نقش چندانی ندارند. در بافت جاجیم این منطقه پس از بافتن حاشیه، نقش اندازی که در اصطلاح «گل» خوانده میشود صورت میگیرد. این نقشها اسامی مختلفی دارند چهار گل، خشتی، پنجه ای، گل آفتاب گردان، آفتاب تیره، حاشیههای اطراف نیز با طرح مثلث دندانه دار پر میشود.برای بافت جاجیم در اندازههای بزرگ تر دو یا چند عدد جاجیم بافته شده به اندازه عرض دار موجود را به یکدیگر متصل مینمایند و یک جاجیم در اندازه دل خواه شکل میگیرد.
جوراب بافی:
جوراب بافی یکی از صنایع دستی رایج و بومی منطقه است که به ویژه در روستای «صالحان» از جمله صنایع دستی اساسی محسوب میشود. این صنعت بومی را میتوان بر مبنای تولید و مصرف آن به جوراب چکمهای یا گردن بلند و گردن کوتاه تقسیم کرد. در روستاهای منطقه در حال حاضر تولید جوراب به شکل ساده انجام میشود و پشم گرفته شده از گوسفند بدون ررنگ آمیزی واستفاده از نقوش مختلف عرضه شده و جنبه هنری ندارد.
موج بافی:
ماده اولیه موج بافی که به نام های «رختخواب پیچ» و «ایزار» نیز معروف است، پشم است. به همین دلیل ارزان و قابل شستشو دارای استحکام، نرم و سبک است. موج بافی به دلیل صفتهایی که بر شمردیم، به عنوان هنری فراگیری در کذشته مطرح بود و اکنون میز کم وبیش در این منطقه رواج دارد. امروزه این هنر بیشتر در روستاهای منطقه کجور به جا مانده است. گونهای از این دست بافتها با همین کاربرد «چاد شب» نامیده میشود. معروفترین آن «چادر شب دارایی» است که دارای رنگهای متنوع به وبژه طیفهای گوناگون رنگ قرمز که جاذبه بیشتری نسبت به رنگهای دیگر دارد است. در این منطقه در کنار بافت این نوع پارچه، سفرههای ظریف و پرارزش نیز بافته میشود.
پارچه بافی:
در گذشته بافت انواع پارچه هاپشمی، ابریشمی و نخی معمول بود. نوعی پارچه ابریشمی که الیجه نام داشت برای دوخت کت زنانه به کار می رفت. از پارچه های پشمی « چوغا» و « باشلق» برای پالتو استفاده می شود. و از شمد که نوعی پارچه خنک و لطیف است در تابستان به جای پتو استفاده می شود.
چنته لفور:
چنته نوعی کیف دستهدار است که در قریه «لفور» از توابع سواد کوه تولید میشود برای بافت آن از دستگاه «کرک چال» استفاده میشود و مراحل تولید آن مانند جاجیم است با این تفاوت که پس از پایان کار، دوردوزی و گاه با مهرههای تزیینی و خرمهره تزیین میشود.
نمد مالی:
نمد مالی در بیشتر مناطق استان مازندران به خصوص درمنطقه کجور و روستاهای اطراف رامسر رواج دارد. ماده اصلی نمد پشم و گوسفند و به رنگهای طبیعی مانند سفید و سیاه و قهوهای و برای نقش اندازی آن از پشمهای رنگ شده شیمیایی بهره میجویند معمولا" ساخت یک قطعه نمد یک روز به طول میانجامید و اغلب چند نفر روی آن کار میکنند.
سفال گری:
یکی از مراکز ساخت سفال و سفال گری، کلاگر، محله جویبار و اقای غلامعلی چینی ساز از استادان به نام این منطقه است. ابزار سفال گری شامل چرخ، کاردک برای بریدن و سوراخ کردن کار، غربال، سطل، تشت، کوره، ول کارد، نخ، قالب گل زدن است.